Вже в другому столітті перед хрещенням, який увірував, мав оголосити себе послідовником Христа і на знак цього прочитати напам’ять сповідання віри. До 3 століття це сповідання утвердилося як «Апостольського символу віри».

А пізніше з’явилися деякі різновиди, які зберегли головну віросповідну суть «Апостольський символ віри» та затверджені Вселенськими соборами. Це допомагало зберегти вірний напрямок християнства серед єресей, що виникають.

«Апостольський символ віри», «Нікео – цареградський символ віри» та «Афанасьївський символ віри» були затверджені соборами до виникнення поділів у християнстві та по праву вважаються загальнохристиянськими символами віри.

АПОСТОЛЬСЬКИЙ СИМВОЛ ВІРИ.

Вірую в Бога Отця, Всемогутнього Творця неба та землі.

І в Ісуса Христа, єдинородного Сина Божого, Господа нашого, зачатого від Духа Святого, народженого від Марії діви, що страждав при Понтії Пілаті, розп’ятого, померлого і похованого, що зійшов у пекло, що воскрес із третього дня з мертвих, що піднісся на небеса, праворуч Бога, всемогутнього Батька, звідки Він прийде судити живих і мертвих.

Вірую в Духа Святого, у єдину святу християнську Церкву, у спілкування святих, у відпущення гріхів, у воскресіння тіла та у життя вічне. Амінь.

НІКЕО – ЦАРЕГРАДСЬКИЙ СИМВОЛ ВІРИ.

Вірую в єдиного Бога Отця Всемогутнього, Творця неба та землі, всього видимого та невидимого.

І в єдиного Господа Ісуса Христа, єдинородного Сина Божого, від Батька, народженого перед усіма віками, Бога від Бога, Світла від Світла, Бога істинного від Бога істинного, народженого, нествореного, єдиносущного Батьку, і через Якого все створено, що зійшов з небес заради нас , людей, і нашого заради спасіння; що втілився від Духа Святого і Марії Діви, і того, що влюдніло, і розп’ятого за нас при Понтії Пилаті, що страждав і похований, і воскреслого третього дня за Писанням, і вознісся на небеса, і сидить правду Отця, і знову прийде у славі судити живих; Його ж царству не буде кінця.

І в Духа Святого, Господа і Животного, що від Отця і Сина виходить, з Отцем і Сином гідного прийняти поклоніння і прославлення, що говорив через пророків.

І в єдину святу, християнську (кафоличну) та апостольську Церкву.

Сповідую єдине Хрещення на залишення гріхів, чекаю на воскресіння мертвих і життя майбутнього століття. Амінь .

 

АФАНАСІВСЬКИЙ СИМВОЛ ВІРИ.

  1. Кожен, хто бажає врятуватися, повинен насамперед мати загальну (кафоличну) християнську віру.
  2. Той, хто не зберігає цю віру в цілості та чистоті, безперечно приречений на вічну смерть.
  3. Загальна ж віра полягає в тому, що ми поклоняємося єдиному Богу в Триєдності та Триєдності в Єдиному Божестві,
  4. не змішуючи Іпостасі і не поділяючи Сутність Божества.
  5. Бо одна Іпостась Божества – Батько, інша – Син, третя – Дух Святий.
  6. Але Божество – Отець, Син і Святий Дух – єдине, слава (всіх Іпостасей) однакова, велич (всіх іпостасей) вічне.
  7. Який Отець, такий і Син, і такий самий Дух Святий.
  8. Батько не створений, Син не створений і Дух не створений.
  9. Батько не збагнений, Син не збагнений, і Святий Дух незбагненний.
  10. Батько вічний, Син вічний, Святий Дух вічний.
  11. І все ж таки вони є не трьома вічними, але єдиним Вічним (Божеством)
  12. Так само, як не існує трьох Нестворених і трьох Незбагненних, але один Нестворений і один Незбагненний.
  13. Так само Отець всемогутній, Син всемогутній і Святий Дух всемогутній.
  14. Але все ж таки не троє Всемогутніх, але один Всемогутній.
  15. Також Батько є Бог, Син є Бог і Святий Дух є Бог.
  16. Хоча вони не є трьома Богами, але одним Богом.
  17. Так само, Отець є Господь, Син є Господь і Святий Дух є Господь.
  18. І все-таки існує не три Господа, але один Господь.
  19. Бо подібно до того, як християнська істина спонукає нас визнати кожну Іпостась Богом і Господом, так і загальна (кафолічна) віра забороняє нам говорити, що існує три Бога або три Господа.
  20. Батько є нествореним, нествореним і ненародженим.
  21. Син походить тільки від Батька, Він не створений і нестворений, але породжений.
  22. Святий Дух походить від Отця і від Сина, Він не створений, не створений, не народжений, але походить (від Них)
  23. Отже, існує один Батько, а не три Отці, один Син, а не три Сини, один Святий Дух, а не три Святі Духи.
  24. І в цій Триєдності ніхто не є ні першим, ні наступним, так само як ніхто не більше і не менше за інших,
  25. але всі три Іпостасі однаково вічні та рівні між собою. І так у всьому, як було сказано вище, слід поклонятися Єдності в Триєдності та Триєдності в Єдності.
  26. І кожен, хто бажає отримати спасіння, повинен так міркувати про Трійцю.
  27. Крім того, для вічного спасіння необхідно твердо вірити у втілення нашого Господа Ісуса Христа.
  28. Бо праведна віра полягає в тому, що ми віруємо та сповідуємо нашого Господа Ісуса Христа Сином Божим, Богом та Людиною.
  29. Богом від суті Отця, породженим перш за все століття; і Людиною, від природи матері Своєї народженим у належний час.
  30. Досконалим Богом і досконалою Людиною, яка має розумну Душу і людське Тіло.
  31. Рівним Батькові за Божественністю і підлеглим Батькові за Своєю людською сутністю.
  32. Який, хоч і є Богом і Людиною, при цьому є не двома, а єдиним Христом.
  33. Єдиним не тому, що людська сутність перетворилася на Бога.
  34. Цілком Єдиним не тому, що сутності змішалися, але через єдність Іпостасі.
  35. Бо як розумна душа і плоть є одна людина, так само Бог і Людина є один Христос,
  36. Який постраждав заради нашого спасіння, зійшов у пекло, воскрес із мертвих третього дня;
  37. Він піднявся на небеса, Він сидить на правиці Отця, Бога Всемогутнього, звідки Він прийде судити живих і мертвих.
  38. При Його приході всі люди знову воскреснуть тілесно, і дадуть звіт про свої діяння.
  39. І ті, що творили добро, увійдуть у життя вічне. Ті, що чинили зло, будуть послані у вічний вогонь.

Це загальна [кафолічна] віра. Той, хто щиро і твердо не вірить у це, не може знайти спасіння.